Michael Koschat: Healthy as a horse and German to the core. Carinthia's visual arts in the shadow of the swastika. Strips of light and splitters of thought.
in German:
Michael Koschat: Urgesund und kerndeutsch. Kärntens bildende Kunst im Schatten des Hakenkreuzes. Streiflichter und Gedankensplitter
Michael Koschat: Urgesund und kerndeutsch. Kärntens bildende Kunst im Schatten des Hakenkreuzes. Streiflichter und Gedankensplitter
Project
Description
A primary goal of the Nazi regime was to fully control who participated in the art business on the basis of racial criteria, ideological premises, bureaucratic radicalization and rigid clientele policies. The contamination of art and its reception with normative selection criteria and regulations brought state terror into the field of culture. In addition to aspects of well-known names such as Werner Berg, Arnold Clementschitsch, Josef Dobner, Anton Kolig, Switbert Lobisser, and Karl Truppe, which have not yet been examined in detail, this study focuses on "minor masters" such as Otto Bestereimer, Heinrich Ebner, Hans Kleinert, Josef Prokop, and Kurt Weiß, as well as their activities in the pronounced patronage system and the network of relationships institutionalized by the Nazi art establishment through the Kunstverein für Kärnten. Further topics are the obvious continuities in the field of art creation and art criticism after 1945 as well as the problem of Nazi art theft and the partly compliant involvement of Carinthian art historians (Walter Frodl, Bruno Grimschitz).
in German:
Eine primäre Zielsetzung des NS-Regimes lag darin, auf der Grundlage rassenpolitischer Kriterien, weltanschaulicher Prämissen sowie einer bürokratischen Radikalisierung und rigiden Klientelpolitik restlos zu kontrollieren, wer am Kunstbetrieb teilnahm. Die Kontamination der Kunst und ihrer Rezeption mit normierenden Selektionskriterien und Reglementierungen trug den Staatsterror in das Feld der Kultur. Neben bislang wenig beleuchteten Aspekten zu bekannten Namen wie Werner Berg, Arnold Clementschitsch, Josef Dobner, Anton Kolig, Switbert Lobisser oder Karl Truppe liegt der Fokus dieser Studie schwerpunktmäßig auf „Kleinmeistern“ wie Otto Bestereimer, Heinrich Ebner, Hans Kleinert, Josef Prokop und Kurt Weiß sowie deren Agieren im ausgeprägten Patronagesystem und über den Kunstverein für Kärnten institutionalisierten Beziehungsgeflecht des NS-Kunstbetriebes. Weitere Themen sind die evidenten Kontinuitäten im Bereich des Kunstschaffens und der Kunstkritik nach 1945 sowie das Problemfeld des NS-Kunstraubes und die zum Teil willfährige Involvierung von Kärntner Kunsthistorikern (Walter Frodl, Bruno Grimschitz).
in German:
Eine primäre Zielsetzung des NS-Regimes lag darin, auf der Grundlage rassenpolitischer Kriterien, weltanschaulicher Prämissen sowie einer bürokratischen Radikalisierung und rigiden Klientelpolitik restlos zu kontrollieren, wer am Kunstbetrieb teilnahm. Die Kontamination der Kunst und ihrer Rezeption mit normierenden Selektionskriterien und Reglementierungen trug den Staatsterror in das Feld der Kultur. Neben bislang wenig beleuchteten Aspekten zu bekannten Namen wie Werner Berg, Arnold Clementschitsch, Josef Dobner, Anton Kolig, Switbert Lobisser oder Karl Truppe liegt der Fokus dieser Studie schwerpunktmäßig auf „Kleinmeistern“ wie Otto Bestereimer, Heinrich Ebner, Hans Kleinert, Josef Prokop und Kurt Weiß sowie deren Agieren im ausgeprägten Patronagesystem und über den Kunstverein für Kärnten institutionalisierten Beziehungsgeflecht des NS-Kunstbetriebes. Weitere Themen sind die evidenten Kontinuitäten im Bereich des Kunstschaffens und der Kunstkritik nach 1945 sowie das Problemfeld des NS-Kunstraubes und die zum Teil willfährige Involvierung von Kärntner Kunsthistorikern (Walter Frodl, Bruno Grimschitz).
Applicant
Hermagoras Association / Mohorjeva družba
in German:
Hermagoras Verein / Mohorjeva družba
in German:
Hermagoras Verein / Mohorjeva družba
Website
Location
Austria
|
show on map
Approved
02 Mar 2018
Category
book
Type
Commemoration / remembrance
Funding
National Fund budget
Please note
The project contents and descriptions are based primarily on the submissions of the project applicants. These submissions are edited for publication and translated into English. Although it is subjected to rigorous checks, the National Fund does not guarantee the accuracy or completeness of the information provided.
Publications / Media
Title
"Urgesund" und "kerndeutsch"
Subtitle
Kärntens bildende Kunst im Schatten des Hakenkreuzes : Streiflichter und Gedankensplitter
Publisher
Hermagoras Mohorjeva
Location
Klagenfurt/Celovec; Ljubljana/Laibach; Wien/Dunaj
Year of Publication
2017
ISBN
9783708609171