The Collection of Historic Musical Instruments at the Art History Museum in Vienna
in German:
Die Sammlung alter Musikinstrumente des Kunsthistorischen Museums in Wien
Die Sammlung alter Musikinstrumente des Kunsthistorischen Museums in Wien
Project
Description
The Collection of Historic Musical Instruments in Vienna is a collection of the Museum of Art History (KHM) and is currently on display in the Neue Burg at the Hofburg, the former winter residence of the Habsburgs. As a decision of the Ministry of the Interior and Culture in 1940 shows, this collection became independent during the Nazi regime. The independence of the Collection of Historic Musical Instruments in 1939 was accompanied by a massive expansion of the collection's inventory through new acquisitions, some of which came from Jewish ownership, but also through the planned dissolution of other instrument collections in Vienna. After the liquidation of the Friends of Music Society in Vienna, the Collection of Historic Musical Instruments’ instrument collection more than doubled from autumn 1938 onwards. The fact that the Friends of Music Society did not have a single written agreement of this transfer in ist archives meant that ownership issues remained unresolved until the early 1970s. For this purpose, the author found a letter which sheds new light on the ownership of Friends of Music Society instruments. On the one hand, the work deals with the circumstances under which this collection was founded in 1939 and, on the other hand, it outlines the professional career of Viktor Luithlen, the central player in the Collection of Historic Musical Instruments after 1945. The work provides new research results on Viktor Luithlen's biography and his close relationship to National Socialism.
in German:
Die Sammlung alter Musikinstrumente (SAM) in Wien ist eine Sammlung des Kunsthistorischen Museums (KHM) und derzeit in der Neuen Burg der Hofburg, der ehemaligen Winterresidenz der Habsburger, ausgestellt. Wie ein Bescheid des Ministeriums für Inneres und Kultur aus dem Jahre 1940 zeigt, wurde diese Sammlung während des NS-Regimes verselbständigt. Einhergehend mit der Verselbständigung der SAM begann 1939 eine massive Erweiterung des Sammlungsinventars durch Neuerwerbungen zum Teil aus jüdischem Besitz aber auch durch planmäßige Auflösungen anderer Instrumentensammlungen in Wien. Nach der Liquidierung der Gesellschaft der Musikfreunde (GDM) in Wien wurde ab Herbst 1938 der Instrumentenbestand der SAM mehr als verdoppelt. Der Umstand, dass die GDM keine einzige schriftliche Vereinbarung dieser Transferierung in ihrem Archiv besitzt, führte dazu, dass Eigentumsfragen bis in die frühen 1970er Jahre ungeklärt blieben. Hierzu wurde vom Autor ein Brief gefunden, der die Besitzverhältnisse der Instrumente der GDM neu beleuchtet. Die Arbeit behandelt einerseits die Umstände, wie diese Sammlung 1939 gegründet wurde und andererseits skizziert sie den beruflichen Werdegang von Viktor Luithlen, dem zentralen Akteur der SAM nach 1945. Die Arbeit liefert neue Forschungsergebnisse zur Biographie Viktor Luithlens und seinem Naheverhältnis zum Nationalsozialismus.
in German:
Die Sammlung alter Musikinstrumente (SAM) in Wien ist eine Sammlung des Kunsthistorischen Museums (KHM) und derzeit in der Neuen Burg der Hofburg, der ehemaligen Winterresidenz der Habsburger, ausgestellt. Wie ein Bescheid des Ministeriums für Inneres und Kultur aus dem Jahre 1940 zeigt, wurde diese Sammlung während des NS-Regimes verselbständigt. Einhergehend mit der Verselbständigung der SAM begann 1939 eine massive Erweiterung des Sammlungsinventars durch Neuerwerbungen zum Teil aus jüdischem Besitz aber auch durch planmäßige Auflösungen anderer Instrumentensammlungen in Wien. Nach der Liquidierung der Gesellschaft der Musikfreunde (GDM) in Wien wurde ab Herbst 1938 der Instrumentenbestand der SAM mehr als verdoppelt. Der Umstand, dass die GDM keine einzige schriftliche Vereinbarung dieser Transferierung in ihrem Archiv besitzt, führte dazu, dass Eigentumsfragen bis in die frühen 1970er Jahre ungeklärt blieben. Hierzu wurde vom Autor ein Brief gefunden, der die Besitzverhältnisse der Instrumente der GDM neu beleuchtet. Die Arbeit behandelt einerseits die Umstände, wie diese Sammlung 1939 gegründet wurde und andererseits skizziert sie den beruflichen Werdegang von Viktor Luithlen, dem zentralen Akteur der SAM nach 1945. Die Arbeit liefert neue Forschungsergebnisse zur Biographie Viktor Luithlens und seinem Naheverhältnis zum Nationalsozialismus.
Applicant
Mandelbaum Publishers eG
in German:
Mandelbaum Verlag eG
in German:
Mandelbaum Verlag eG
Website
Location
Austria
Approved
02 Mar 2018
Category
book
Type
Commemoration / remembrance
Funding
National Fund budget
Please note
The project contents and descriptions are based primarily on the submissions of the project applicants. These submissions are edited for publication and translated into English. Although it is subjected to rigorous checks, the National Fund does not guarantee the accuracy or completeness of the information provided.
Publications / Media
Title
Die Sammlung alter Musikinstrumente des Kunsthistorischen Museums
Subtitle
In Wien während der Zeit des Nationalsozialismus
Authors / Editors
Turmalin, Stephan
Publisher
Mandelbaum
Location
Wien
Year of Publication
2018
ISBN
9783854768210