Glass Shards of Heaven

 
in German:
Von Gläsernen Himmelsscherben

Project

 

Description

Three performances, 14/15/16 September at WUK Vienna, a scenic meditation for clarinet in Bb solo, performance time of about 60 minutes, based on a poem by a French Jewish artist, Claire Goll. Born in France, she fled to NY with her husband in 1939 and returned to France after the war. Glass Shards of Heaven, the staging of Claire Goll's poem, allows the audience to experience the apocalypse scenario of a post-war world conained in it through music and performance – on a much more sensual than rational, but nevertheless political level. For then as now, Goll’s poetry holds up a brutally honest mirror to society, reflecting the existential-human nature of war and its “aftermath” – what happens to the human soul in the eternal circle of creation and destruction? The story is told of a worker who realises that no amount of repair work would be enough in this world. So she begins to build a ladder to heaven in order to climb into the afterlife: not in the sense of an immigration, but an actual journey into the alien life, the moment after death. Indeed, the ladder is meant to lead to God. During the performance, the figure of the worker builds the ladder to heaven, a sculpture made of a wide variety of materials, in the form of a tower or a staircase. A sculpture of monstrous character, a stage set made of concrete or similar functional material – traces of work in the empty space that was once a factory (WUK Vienna). The costume of the worker develops in the course of the production or changes its symbolism. The text serves as a framework and the music continuously accompanies the worker through all the stages and brings the realisation that the ladder to heaven is limited – but the ladder that leads inwards is boundless. A coalition between surreal and real takes place, we feel the clash of construction and destruction, the pain and the effort make redemption possible. The composition combines physical work and dance choreography with music.

in German:
3 Aufführungen, 14./15./16. September im WUK Wien, eine szenische Meditation für Klarinette in B Solo, Aufführungsdauer, etwa 60 Minuten lang, nach einem Gedicht einer französisch jüdischen Künstlerin, Claire Goll. Geboren in Frankreich, floh mit ihrem Mann 1939 nach NY und kehrte nach dem Krieg wieder nach Frankreich zurück. Von gläsernen Himmelsscherben, die Inszenierung von Claire Golls Gedicht, macht das darin aufgespannte Apokalypse-Szenarium einer Nachkriegswelt durch Musik und Performance erlebbar - auf einer viel mehr Sinnlichen als rationalen, aber dennoch politischen Ebene. Denn damals wie heute hält Golls Poesie der Gesellschaft einen brutal ehrlichen Spiegel vor, der die existenziell-menschliche Natur des Kriegs und seines “Danachs” reflektiert - was passiert im ewigen Kreis von Schaffen und Zerstören mit der menschlichen Seele? Erzählt wird die Geschichte einer Arbeiterin, die erkennt, dass auf dieser Welt keine Reparaturarbeit mehr ausreichend wäre. Also beginnt sie eine Himmelsleiter zu bauen, um ins Jenseits zu klettern, aber nicht im Sinne einer Immigration, sondern einer tatsächlichen Reise in das außerirdische Leben, der Moment nach dem Tod. Die Leiter soll nämlich zu Gott führen. Während der Vorstellung baut die Figur der Arbeiterin die Himmelsleiter, eine Skulptur aus verschiedensten Materialien, in Form eines Turms oder einer Treppe. Eine Skulptur von monströsem Charakter, ein Bühnenbild aus Beton oder ähnlichem funktionalem Material - Spuren der Arbeit im leeren Raum, der einst eine Fabrik (WUK Wien) war. Das Kostüm der Arbeiterin entwickelt sich im Laufe der Inszenierung bzw. verändert dessen Symbolik. Der Text dient als Rahmen und die Musik begleitet die Arbeiterin laufend durch alle Stationen und bringt die Erkenntnis, dass die die Leiter in den Himmel begrenzt ist - jedoch die Leiter die nach innen führt grenzenlos. Es findet eine Koalition zwischen surreal und real statt, wir spüren das Aufeinandertreffen von Konstruktion und Zerstörung, der Schmerz und die Anstrengung ermöglichen die Erlösung. Die Komposition verbindet die physische Arbeit und tänzerische Choreografie mit Musik.

Applicant

Musical Theatre Days Vienna

in German:
Musiktheatertage Wien

Website

Location

Austria | show on map

Approved

19 Apr 2023

Category

Art and culture project

Type

Commemoration / remembrance

Funding

National Fund budget

Please note

The project contents and descriptions are based primarily on the submissions of the project applicants. These submissions are edited for publication and translated into English. Although it is subjected to rigorous checks, the National Fund does not guarantee the accuracy or completeness of the information provided.